מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית

"במוזיקה של העולמות הרוחניים (העליונים) טמון כוח עליון עצום, מפני שאת המוזיקה הזאת מרגיש אדם שהשיג את שכבת ההנהגה העליונה של העולם שלנו.
הוא מרגיש את הטבע ברמות העדינות והגבוהות שלו, שבו מעוצבים אותות וכוחות הנהגה, שאחר כך מונמכים ויורדים עד לרמת העולם הזה, עובדים בחומר הדומם, צומח, חי ובני האדם, מעצבים את המחשבות והרצונות שלנו." (הרב מיכאל לייטמן, 24.08.14) 

.......בהמשך הדף


ניגוני בעל הסולם - לימוד עצמי
נספח
...ניגוני המקובלים
...בעל הסולם ו שירת רב"ש ו שירת העולמות הרב מיכאל לייטמן


 שלבי הסולם - מוזיקה רוחנית

שלבי הסולם - מוזיקה רוחנית

תוכנית ערוץ 66

אדם המאזין לצלילים אהובים יכול לחוש רוגע והרמוניה פנימית. מה תפקיד המוזיקה והשירה בעולמנו, האם למוזיקה יש כוח רוחני, ומה משמעותם הרוחנית של הצלילים שמפיק הטבע? לצפייה לחץ כאן 

 מה הסיבה שבעל הסולם החל לכתוב מוזיקה?
מהי המוזיקה הזאת, ניגוני "העולמות העליונים"? כיצד היא משתלבת עם העולם ועם ההשגה הרוחנית הכללית של האדם?
מוזיקה ממלאת את העולם כולו. על פני כל כדור הארץ, אין מקום שבו האדם אינו מבטא את עצמו על ידי צלילים כלשהם. אפילו בעלי חיים שרים, מהמהמים ומהדהדים בקולות שונים ומביעים בהם שמחה, מרירות, פחד, סבל. וכל זה - מוזיקה, ביטוי של הרגשות הפנימיים.
העולם מלא במנגינה הזאת. גם כאשר אתה מסתכל על השמים, הכוכבים, היקום, אתה מרגיש שהוא מלא בהרמוניה. ומוזיקה, זה הרמוניה.
בעולם שלנו ישנם סוגים רבים של סגנונות מוזיקליים וביטויים שונים של מוזיקה. בני כל אומה בעולם בכל תקופה היסטורית, השתמשו במגוון של צורות מוזיקליות המבטאות את רגשותיהם הפנימיים או סוגים מסוימים חיצוניים, קונבנציונליים של תקשורת.
אבל חוץ מהמוזיקה הארצית הרגילה, שמלחינים של כל הזמנים בכל העמים יצרו, ישנה מוזיקה רוחנית שאותה חווה אדם כאשר הוא מדבר לא על האושר והסבל הארציים, אלא על רגשות שהוא מרגיש בהשגת העולם העליון, הכוח העליון, הבורא.
לאורך כל ההיסטוריה האנושית היו לנו מורים רוחניים מיוחדים שצעדו לצידה של האנושות, אבל במקביל אליה או מעליה. הם השתמשו בשיטות שלהם של ביטוי של ההבנה הרוחנית כאשר הנשמה האמיתית שרה. הנשמה, שכוללת לא את החוויות הארציות שלנו, אלא את החוויות על גילוי המצב העליון, העולם העליון. אנשים כאלה לא היו רבים בכל הדורות.
נשארו לנו כמה רישומים, זיכרונות מהם. אבל אנחנו לא יודעים מהו הכלי המוזיקלי שדוד המלך השתמש בו, כלי מיתר, חליל או כלי נגינה הדומה לכינור. אף שאנחנו קוראים תהִלים, אנחנו לא יכולים לשיר את המזמורים כמוהו.
הסימנים הכתובים לא נותנים לנו תחושה והבנה ברורה כיצד לבצע אותם. באותו הזמן, למשל, בתורה, מעל האותיות ומתחתן ישנם סימנים ברורים, טעמי המקרא, שנותנים לנו הבנה כיצד צריך לשיר את הטקסט של התורה.
ואם האדם מתקדם בהשגה הרוחנית שלו, כלומר, בהרגשה של מערכת השליטה בעולם שלנו, ואיך שהוא נכנס לתוכה, מרגיש, מבין, מתאים את עצמו אליה, מתחיל לשתף איתה פעולה, וכאן כבר מתחיל דו-שיח מודע, רגשי ושכלי.
כלומר, ההשגה מתבצעת בשני מישורים, בלב ובמוח. נוצרים ביניהם מעברים מיוחדים ומעניינים עם דומיננטיות של רגשות או עם דומיננטיות של שכל. ובכל זאת, המוזיקה נובעת הן מהרגש והן מהשכל. במילים אחרות, המוזיקה של הנשמה, ההרגשה הכללית שלה, נולדה כתוצאה מיחסים הרמוניים טובים בין רגש ושכל. זה מה שמדהים בהשגת העולם העליון.
כאשר החכם נכנס לעולם הרוחני, הוא מתחיל להרגיש את ההרמוניה העליונה שלא ניתן לתארה במילים, מפני שנולדים בו רגשות שונים לחלוטין ומוח רב שכבתי, שבו הסתירות מתמזגות ומתקרבות, והאחדות, להיפך, מתפשטת.
לכן, האמצעים המוזיקליים הארציים שלנו אינם יכולים להכיל את הנפח ואת העוצמה שהחכם מרגיש בהשגת העולם העליון. לא תזמורת ולא עוגב לא יעזרו כאן, הרי, העניין הוא לא בכלים שמעבירים את מה שהמקובל שמשיג את העולם העליון מרגיש, אלא גם בקהל, שאמור להיות מוכן בצורה מסוימת כדי להבין את מה שמועבר אילו.
לדוגמה, אלה שמגיעים לקונצרטים סימפוניים, הם לא אנשים מהרחוב, אלה שמשחקים "שש בש" בחצרות. לשם מגיע קהל מסוים שיודע מהי תרבות מוזיקלית ושואף דרך צלילי המוזיקה להרגיש שכבות מסוימות של העולם שלנו, של חיים ומוות וכל מה שביניהם ומה שממלא אותם. כך גם כאן.
צריך להכין את הקהל לתפיסה של המוזיקה הרוחנית. אז האנשים יתחילו לשמוע באותם הצלילים משהו גבוה יותר, גדול יותר ממה שהאוזן האנושית הרגילה יכולה לתפוס. אם אנחנו נכין את האנשים, הם יתחילו להבחין בצלילים של העולמות העליונים החבויים במנגינות האלה, שכאילו נשמעות בתוכם, מתלבשות בהם ומתגלות רק לאנשים שיכולים לשמוע אותם ולהבין על מה הם מדברים.
התכונה יוצאת הדופן במיוחד של המוזיקה הרוחנית היא, שהיא בעצמה מושכת את המאזין, והוא מתחיל לשאוף אליה, להתעניין בתוכן הפנימי שלה, לנסות להבין את השכבה הפנימית של המידע הרגשי והשכלי שהוא מכיל. ניתן לנגן אותה מול כל קהל, והיא בעצמה תמשוך אותו.
וכאשר יגיע הזמן, אפשר לתת קורס קצר על מנת לעזור לאנשים לגלות את השכבה הפנימית שקיימת ביצירות האלה.

מסירה מושלמת
ערוץ "ניגון חיבור"
בחיים שלנו אין עוד מסר שמגיע לאדם בצורה כה מושלמת כמו ניגון. הוא משפיע ישירות על מיתרי הרצון של האדם. זה מסירה מושלמת בין אחד לשני, חבילה אחת שנכנסת ופועלת על האדם כמילוי, לפי נוסחאות מיוחדות שבנויות בו לקלוט את הצלילים האלה.


ניגוני בעל הסולם  
לימוד עצמי 







לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון חסל סדר פסח
2/4C C G C C Am Dm,G C X2 Gm Gm Cm Gm Gm Gm Cm Gm C G C G C G F,G C X2 מקרא אקורדים: אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D) אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)





לימוד ניגון 2: קדיש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am C | C | Am | Am F | Dm | E | Am Am | Am | Am | Am Am | Am | Am | Am C | F | Dm | Dm F | G | C | C C | F | Dm | Dm F | G | C | Am Am | Am | E | Am סולו לניגון קדיש לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי. סול סול סול סול סול, לה סול מי דו. מי מי מי מי מי, פה מי דו לה. לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה. לה, סיb לה סול פה סיb לה. לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי. סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה. פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו. דו סי לה מי, סי רה דו סי לה. מקרא אקורדים: אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G) אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C) אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A) אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)




לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון מארש
2/4 Em | Em | B | B Am | Am | F#○ | B | B G | B | B| Em Em | B | C , Am7 | B Em | Em | Em B | Am | B C , Am7 | B Em סולו לניגון מארש סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי. מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה, סי סי סי סי, מי רה# דו סי. סי סי סי(נמוך) סי(גבוה), לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#, סי פה#, סי פה#, סול פה# סול, פה# מי. סי סי סי מי, מי פה# מי רה#. רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. סי סי סי סול, סול מי סול. סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#. סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה# רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי. מקרא אקורדים: אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B) אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#) אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E) אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G) אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)





לימוד ניגון 4: קריבו לי - בעל הסולם


סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי
2/4 Bm | A | G | Bm Bm | A | Em | Bm | Bm Em | G | A | Bm Em | G | A | Bm Em | G | G(1/4) | A A | A | A | A Bm | Bm | A | Em | Bm Em | G | A | Bm סולו לניגון קריבו לי סי(נמוך) סי(גבוה) פה#. מי לה מי. רה מי לה סול פה# מי פה#. פה# רה סי, לה סי מי. מי סי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. סי מי סול, סול לה סי סול, סול פה# מי סי, לה מי. רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי. סי(נמוך) סי(גבוה) פה#, פה# רה סי, לה סי מי. מי סי לה סול פה# מי פה#. מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי. מקרא אקורדים: אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#) אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E) אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D) אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)


לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל המסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון אל מסתתר

3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B♭| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B♭| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך
2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)

לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה 1)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון בני היכלא
4/4 Am , Dm | Am
E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:
מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול 



אקורדים לניגון הנה כחומר
2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E♭| Cm
A♭| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B♭| F | E♭-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)




נספח 
ניגוני המקובלים 

 מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית


בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון

ניגוני בעל הסולם

אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון

שירת הרב"ש

העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם

הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים




-

הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם

-
ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8

-
הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.

שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.

סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!

וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.

-
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,

וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.

אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,

בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!


וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,

לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.

וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,

עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!




***

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה